9gag

9gag är en underhållningssida på internet som lanserades 2008, och vars syfte kan sammanfattas med en av grundarna Ray Chans beskrivning av sidan: att 9gag ska vara en plattform dit människor kan gå när de vill slå ihjäl lite tid och skratta. Sidan har växt stort i popularitet sedan den lanserades, och har idag mer än 26 miljoner gilla-markeringar på Facebook och mer än 5 miljoner följare på Twitter.320px-9GAG_new_logo.svg

9gag började som ett sidoprojekt som Chris Chan arbetade på medan han var student vid Hong Kongs universitet. Det var under en period då Facebook inte var tillgängligt i Hong Kong, och Chan ville skapa en plattform som skulle fungera som ett enkelt sätt att dela roliga bilder och skämt, som var ett alternativ till mejl och meddelanden. Chan har aldrig själv förklarat var han fick namnet 9gag ifrån, men det kan ha sitt ursprung i att det från början visades 9 inlägg per sida.

Allt som publiceras på 9gag kan röstas upp eller röstas ned av dess användare, som också kan kommentera inläggen. Inlägg som röstas upp av tillräckligt många användare hamnar i den kategori som kallas ”Hot”, som flest användare besöker. Förutom kategorin ”Hot” finns också ”Trending”, för de inlägg som röstats upp mycket under en kort tid och kanske är på väg mot ”Hot”, och ”Fresh”, för de inlägg som nyligen publicerats. Förutom dessa kategorier finns också en rad kategorier indelade efter innehåll, till exempel ”Meme”, ”Cosplay”, ”WTF”, ”Geeky”, ”Comic” och ”Cute”.

Innehållet på 9gag är i huvudsak skapat av användarna själva, men det händer också ofta att sådant som tidigare publicerats på andra sidor, som Facebook eller Tumblr, postas vidare på 9gag. När en bild, en text eller en video på internet sprids snabbt på detta sätt kallas det att den har blivit viral, det vill säga att den har spridits som ett virus. Att skapa en fyndig och rolig reklamfilm som stimulerar internetanvändare att dela den på detta sätt är idag en av de bästa taktikerna för att marknadsföra sin produkt, eftersom man kan nå en stor marknad på kort tid. För att skapa en reklamfilm som är värd att dela kan man ta hjälp av ett professionellt produktionsbolag, som Crisp Film. Lyckas man skapa en viral video återbetalas den investeringen mångfaldigt.

elastik