Klicksajter

Klicksajter är något som vi alla har fått stifta bekantskap med under de senaste åren. Expressen slår trafikrekord med Omtalat. Likaså gör Schibstedt och Aftonbladet då de integrerar Lajkat i sin trafik. Ett av de senare tillskotten är den nya viralsajten Newsner.com som skapad av native-byrån Nyheter365. Newsner är minst lika, om inte mer, trafikdrivande som Omtalat och Lajkat. Newsner används för att locka nya kunder.

 

Omtalat
sajten Omtalat finner den som vill en massa videor som är sorterade i olika kategorier. På Omtalats webbplats finner man en meny med följande rubriker; Nyheter, Politik, Nöje, Humor, Hälsa, Livsstil, Wow, Tech och Så gör du.

 

Lajkat
Sajten Lajkat skiljer sig från Omtalat och Newsner på så sätt att man inte har en traditionell meny med länkar till olika kategorier. Besökaren får se de senaste inläggen och det finns en sökfunktion (liksom hos de andra två som nämns) där man kan söka efter det som intresserar en.Klicksajter 1

 

Newsner
Newsner.com startades som ett experiment i maj 2015. Sajten har fler page likes än både Expressens Omtalat.nu och Schibsteds Lajkat.se. Upphovsmannen bakom Newsner är Johan Rikner. Även hos Newsner är menyn sorterad i kategorier. Förutom den vanligt förekommande start-rubriken i menyn finner man följande kategorier; Häftigt, Nyheter, Natur och Knep.

 

Viralsajter en fluga
Att klicksajterna eller som de också kallas, viralsajterna, är en fluga enligt Ted Valentin, grundare av SocialaNyheter. Han tror att klicksajterna handlar om ett i tiden avgränsat fenomen som människor kommer att tröttna på. Kommer Ted Valentin få rätt på den punkten eller handlar det om att han gör en Inez Uusmann. Inez Uusmann var tidigare Sveriges kommunikationsminister 1994-1998 och hon trodde att internetsurfandet bara var en fluga. Tiden får utvisa om Ted Valentin får rätt i att framväxten av de virala klicksajterna kommer att mattas av inom en snar framtid.