Att få ett videoklipp att gå viralt på internet är en våt dröm för många företag. Precis som privatpersoner ibland kan profitera från ett omedelbart kändisskap via en humorvideo på nätet kan företag öka sin försäljning betydligt genom en riktigt lyckad reklamkampanj i videoformat. Och som vi alla vet: humor säljer.
Att satsa på att göra sin företagsfilm både informativ och rolig är en bra idé. Precis som DN rapporterar är humor och ironi något som säljer, 2008 då artikeln skrevs såväl som i dag. Att hålla en lättsam ton samtidigt som du förmedlar ett seriöst ämne kan vara ett sätt att både fånga och hålla kvar din publiks uppmärksamhet, vilket är A och O för dig som vill kommunicera något. Din publik ska både lyssna och förstå, och få ett bra intryck av dig och företaget vars budskap du för fram.
Humor ger köpsug men tänk på tonträffen
Det sägs dessutom att rolig reklam ska göra konsumenter mer köpsugna, så om du har målet att göra ren reklam i din företagsfilm är ett humoristiskt anslag verkligen inget att förakta. Du ska inte förväxla att vara rolig med att inte vara seriös. Precis som i andra områden i livet kan det finnas en poäng i att skämta lite även vid de mest allvarliga tillställningar. Ordvitsar, självironi, ofrivilliga roligheter och roliga möten mellan ord och bild är grepp du definitivt kan använda dig av i flera sammanhang.
Viktigt är dock att tänka på tonträffen, och där gör du som företagare klokt i att ta hjälp av externa proffs i arbetet med era företagsfilmer. Att bli viral på nätet kan vara en oerhört lukrativ sak, men det finns också risk att det motsatta händer för den som inte hänger med i tidsandan. En viral effekt är självklart eftersträvansvärd, men att råka ut för den cancel culture som råder här och där på internet kan vara helt katastrofalt för affärerna. Det här har alla professionella filmskapare av i dag koll på, så glöm inte att fråga om råd inte bara om det praktiska filmskapandet utan även om innehållet i din företagsfilm – oavsett vilken nivå ditt företag arbetar på.
Roliga reklamfilmer att inspireras av
För dig som är ute efter inspiration till din egen företagsfilm, eller bara vill ha en kul stund på internet, finns enorma mängder humoristisk reklamfilm på YouTube. Du kan börja med klassiker som Skittles Piñata-reklam, Starburst Bus Station-reklam, Holiday Inns Whale Song eller Cadbury’s gorilla-klipp.
Det råder heller ingen brist på svenska exempel. Faktiskt ligger humorn tillsammans med starka karaktärsbyggen som en gemensam bakgrund till de flesta svenska reklamfilmer du minns – Lotto-Åke, fåret Frank, ICA-Stig och inte minst Triss olika reklamfilmer har genom åren rivit ned många skratt i TV-sofforna.