Det var år 2009 som en kritisk videoessä om Star Wars: Episode I – The Phantom Menace började cirkulera på nätet. Essän, som var i filmform och lika lång som
originalfilmen, blandade seriös kritik med mörk humor. Det var nog en del, inklusive jag själv, som till en början undrade vad det egentligen var jag tittade på. Videon sades vara gjord av en figur som kallades för Mr. Plinkett, en man med märklig röst och med fler än ett skelett i garderoben. Kritiken blandades med klipp från Plinketts källare, fylld av bråte som trasiga barnvagnar, och hans förehavanden som uppenbarligen inkluderar både mord och andra hemskheter. Humorn är verkligen inte något för alla, filmkritiken håller däremot väldigt hög klass. Det visade sig inte minst när till och med ett antal större namn i Hollywood uppmärksammade videoessän.
Många var besvikna på vad som nu är känt som ”the Prequels”, den serie av Star Wars-filmer som George Lucas producerade och släppte under början till mitten av 2000-talet. Mr. Plinketts kritiska essä satte fingret på vad besvikelsen bottnade i på ett vassare och mer insiktsfullt sätt än vad någon annan dittills hade gjort. Framför allt åskådliggjorde essän tydligt det bristfälliga i att ersätta älskvärda karaktärer med flashig CGI (data-animationer).
Det tog inte särskilt lång tid innan det kom fram att Mr. Plinkett var en karaktär med röst från Mike Stoklasa, en f.d. filmstudent och arbetslös skådespelare som inte hade några större meriter på sitt CV. Tillsammans med ännu en lycksökande filmarbetare med ambitioner, Jay Bauman, hade han år 2004 startat Red Letter Media. I kölvattnet av succén med Star Wars-kritiken släpper de nu regelbundet kritiska betraktelser över nya och gamla filmer, såväl som udda humorserier och diverse klipp. Förutom kritiska betraktelser av karaktären Mr. Plinkett producerar man ett flertal återkommande serier med filmkritik i olika former. Half in the Bag är studions variant av den klassiska filmkritik som under flera decennier levererades av Roger Ebert och Gene Siskel i amerikansk tv. I serien tar de grepp på nya biofilmer, ofta med en stor dos av kritisk syn på de normer och kommersiella avsikter som driver Hollywood. Re:view behandlar äldre klassiker och kultrullar. I Best of the Worst samlas gänget bakom RLM och tittar på bottenskrapet, de där rullarna som är så dåliga att de blir bra.
Alla som är intresserade till lika delar av film och humor rekommenderas hjärtligt att kolla in Red Letter Media på Youtube.